Trine Fra Odense Holder Styr På Rekvisitterne

Foto: Andreas Bastiansen

Trine Weber Sundstrup er uddannet dekoratør, men har siden 2011 arbejdet som rekvisitør på en lang række spillefilm og tv-serier. Børnefilm har en helt særlig plads, og senest har hun været chefrekvisitør på såvel BUSTER som science fiction-filmen ROBOTBROR, der havde premiere op til vinterferien.

I den aktuelle danske science fiction-familiefilm ROBOTBROR har rekvisitter som en særlig robot-laserarm, fremtidsmad i alskens farver og masser af efeu været lagt i hænderne på Trine Weber Sundstrup.
Den 36-årige rekvisitør med base i Odense har nemlig været chefrekvisitør på filmen, der er baseret på Morten Dürrs populære børnebog ROBOTTEN KAN SKIDE!

”Sammen med scenografen har min opgave været at skabe et fremtidsunivers, som er varmt, vedkommende og ikke bare teknisk. Et fremtidsunivers, som er rart at være i, og hvor man går op i miljø, natur, genbrug, urtehaver, hvor man printer sin mad, og hvor alle børn har deres egen robot – i stedet for nutidens mobiltelefoner. Robotter, der følger børnene rundt som personlige assistenter,” fortæller Trine Weber Sundstrup.

Som altid er jobbet som chefrekvisitør foregået i samarbejde med alle mulige andre; en rekvisitør, to rekvisitørassistenter og en set-rekvisitør – blot for at nævne nogle af dem. Som chefrekvisitør har man det overordnede ansvar for rekvisitterne og laver blandt andet tidsplaner og budgetter.

Forkærlighed for børnefilm
Selvom Trine Weber Sundstrup nyder at være rekvisitør eller chefrekvisitør på alle mulige slags spillefilm og tv-serier, så har hun en forkærlighed for børnefilm.

”Der er altid en rigtig dejlig stemning på børnefilm, det er knap så stressende, fordi børn ikke må arbejde mere end otte timer om dagen. Så på børnefilm er du aldrig ude i det med at arbejde 14 timer, og mange ting går altså lettere, når man får sin søvn,” siger hun.

Tidligere har Trine Weber Sundstrup været chefrekvisitør på blandt andet BUSTER, TINKAS JULEEVENTYR OG FAR TIL FIRE OG VIKINGERNE.

”Det kræver noget helt særligt at være rekvisitør på en børnefilm, fordi man hele tiden skal være i stand til at sætte sig ned på barnets niveau. I forhold til indretning og andre rekvisitter. Hvad er børnenes interesser? Hvad kan de lide?”

”Da ROBOTBROR er en science fiction-film, har vi så haft den ekstra udfordring, at stilmæssigt og billedmæssigt er alting anderledes, og vi hele tiden har skullet have for øje; i dag tænker vi sådan her, men hvordan tænker man så om 30 år,” fortæller hun.

I filmbranchen får man lov til at lege
Netop nye udfordringer og en aldrig ensformig eller triviel arbejdsdag er nogle af grundene til, at Trine Weber Sundstrup er vild med at arbejde i filmbranchen.

”Jeg kan rigtig godt lide at udforske og udfordre både rammer og mig selv. Jeg brænder for det kreative, og i filmbranchen får man lov til at lege og til at opfinde universer, som ikke findes. I en film som ROBOTBROR kan man give den max gas, fordi man ikke er afhængig af, hvordan ting ser ud i en speciel tidsalder.”

”Helt anderledes er det, hvis man laver periodefilm, her skal rekvisitter være 100 procent historisk korrekte, hvis det kan lade sig gøre. Så laver man en film fra 1940’erne, skal teskeerne også være fra 1940’erne,” mener Trine Weber Sundstrup.

Ud over det kreative er hun vild med jobbet som filmrekvisitør, fordi det giver hende mulighed for at kigge ind i alle mulige forskellige menneskers hverdag.

”Når vi skaber universer på film, får vi lov til at kigge ind i folks private hjem, i forskellige erhverv, på tværs af sociale skel og tidsaldre, og det er virkelig interessant og berigende på den måde at få viden om alle mulige forskellige menneskers liv.”

De grønne planter skal lige trimmes, inden dagens optagelser på ROBOTBROR kan gå i gang. Som chefrekvisitør på filmen har Trine Weber Sundstrup haft det overordnede ansvar for rekvisitterne til ROBOTBROR, der havde premiere op til vinterferien.

Et mindre detektivarbejde
De mange forskellige rekvisitter finder Trine Weber Sundstrup i genbrugsbutikker, på Den Blå Avis, via diverse grupper på Facebook, på sit eget lille rekvisitlager, og speciel-regi bliver ofte produceret af kollegaen Lauge Voigt eller andre kollegaer i branchen. Arbejder hun på periodefilm, tager hun typisk ud på den erfarne rekvisitør Jacob Wirth Carlsens kæmpe rekvisitlager lige uden for Odense.

Noget af det sværeste i jobbet som rekvisitør kan være at finde en helt bestemt ting, som for eksempel instruktøren efterspørger. Indimellem et mindre detektivarbejde.

”På ROBOTBROR havde instruktør Frederik Nørgaard forelsket sig i nogle særlige VR-briller, han havde set i en artikel. Det viste sig, at brillerne slet ikke var produceret endnu, så gode råd var dyre, da vi ikke kunne tage kontakt til producenten for at låne dem. Vi endte med at få produceret vores egne på en 3D-printer hos Thomas Argiris i Odense.”

Er uddannet dekoratør
Egentlig er Trine Weber Sundstrup uddannet dekoratør, hvor hun lærte en masse om farver, former, materialelære og værktøjsbrug, men allerede under dekoratøruddannelsen kom hun i kontakt med rekvisitør Jacob Wirth Carlsen, fordi hun var tiltrukket af filmmiljøet.

”Jacob sagde dog til mig, at jeg først skulle gøre min uddannelse færdig. Efter jeg blev færdig og egentlig havde job som dekoratør i Bilka i Vejle, skrev jeg til ham igen, og der var han i gang med første sæson af tv-serien RITA, og i 2011 kom jeg så med som føl hos set-rekvisitør Eva Maria Hartvig Lund.”

På RITA fik Trine Weber Sundstrup blandt andet til opgave at tømme et helt køleskab med skolemælk – efter en weekend uden strøm til køleskabet. Så mælken var sur og skulle hældes ud, fordi kartonerne skulle bruges under optagelserne.

”På én måde en meganederen opgave, men det var bare fedt at være med under optagelserne, og det var min vej ind i branchen.”

Telefonen ringede ikke længere
Hendes første spillefilm var HVIDSTENSGRUPPEN, hvor hun var med som rekvisitørassistent. Desværre løb hun ind i diskusprolaps, som gjorde hende uarbejdsdygtig i et stykke tid.

”Som ny i filmbranchen er du afhængig af, at dem du arbejder sammen med, hyrer dig igen, og hvor jeg var utrolig heldig med min vej ind filmbranchen og nærmest fik en billet ind fra højre via Jacob Wirth Carlsen, blev jeg pludselig hende med dårlig ryg. Så telefonen ringede ikke længere,” fortæller Trine Weber Sundstrup.

Hun ville dog filmbranchen så meget, at hun besluttede sig for at give branchen to år. Kunne hun ikke leve af det økonomisk efter to år, ville hun finde på noget andet.

”I begyndelsen lavede jeg mange kortfilm gratis, lavede musikvideoer og arbejdede som scenograf på Elite Teater i Odense. Så kom jeg med som runner på tv-serien 1864, derefter blev jeg rekvisitør på tv-serien DICTE, og siden er det gået slag i slag. Så min plan lykkedes,” konstaterer Trine Weber Sundstrup.

De seneste år har hun været med som rekvisitør eller chefrekvisitør på en lang række film som MADKLUBBEN, RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE, KAGEFABRIKKEN og Bille Augusts KYSSET. Senest har hun været rekvisitør på DR’s nye dramaserie CARMEN CURLERS, og her fra mandag efter vinterferien er hun chefrekvisitør på spillefilmen MR. FREEMAN.
Videoafspiller

Trine Weber Sundstrup fortæller om særlige rekvisitter på sit lille rekvisitlager i Odense

BLÅ BOG
Trine Weber Sundstrup er 36 år og født og opvokset lige inden for grænsen til Odense NV.

Hun er matematisk student fra Nordfyns Gymnasium og uddannet dekoratør fra Svendborg Erhvervsskole i 2010.

Hun har arbejdet som dekoratør i Bilka i Vejle, som tjener på diverse restauranter og som boligstylist hos Ib Laursen i Ribe.

Ud over sit virke i filmindustrien har hun igennem flere år været scenograf for Elite Teater i Odense, projektkoordinator hos OFF – Odense International Film Festival, og siden 2019 har hun været rekvisitør på Odense Sommerrevy.

Derudover arrangerer hun store fester som bryllupper og andre events.

I tilknytning til sit kontor på Østerbro i Odense har hun sit eget lille rekvisitlager.

Trine Weber Sundstrup er en del af FilmFyn Databasen, der har til formål at synliggøre
fynske filmressourcer i form af freelance filmarbejdere, skuespillere og filmspecifikke virksomheder på Fyn. Se Trines profil her.