FilmFyn er en regional filmfond, der støtter og investerer i spillefilm, tv-fiktion og kort- og dokumentarfilm med det mål at skabe vækst, udvikling og oplevelser, der bidrager til filmkulturen på Fyn og i Danmark.
VEJLEDNING & INFORMATION
VEJLEDNING FYN-SPEND
Regional omsætning
1. BAGGRUND
Regional omsætning på Fyn (herefter kaldet Fyn-spend) er et kriterie for FilmFyn, både i udvælgelsen af hvilke produktioner, der skal have støtte og i beslutningen om, hvor meget de enkelte produktioner skal have i støtte. Støtteudmålingen vil med statsmidlerne fra Filmaftalen 2019-23 i højere grad blive besluttet ud fra en helhedsvurdering, hvor Fyn-spend indgår som kriterie på lige vilkår med produktionens samlede finansieringsbehov og hvor mange midler FilmFyn samlet set har til rådighed jf. FilmFyns støttepolitik.
FilmFyns støttepolitik har fokus på fynsk forankring. Dette er et signal om, at der vil være større og større fokus på produktioner som antager fynsk arbejdskraft, fynske trainees og praktikanter, og bruger fynske faciliteter og leverandører. FilmFyn vil i den forbindelse lægge vægt på de pågældendes faste tilknytning til Fyn. Parallelt med det øgede fokus på fynsk forankring vil FilmFyn søsætte aktiviteter, der skal øge udbuddet af fynske filmarbejdere mv.
Ved bevilling af udviklings- eller produktionsstøtte fra FilmFyn er det normalt et krav, at der i kunstnerisk, kreativ, teknisk og/eller produktionsmæssig henseende forbruges en andel af produktionsomkostningerne i FilmFyns område, dog således at der ikke kan stilles krav om, at forbrug i FilmFyns område udgør mere end det største beløb af enten 160% af støttebeløbet eller 50% af produktionsbudgettet.
Hvis det Fyn-spend, som producenten har valgt at tilbyde FilmFyn, ikke realiseres, kan FilmFyn regulere i støttens størrelse.
2. FILMFYNS OMRÅDE
FilmFyns område består pr. 1. januar 2019 af Assens Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Kerteminde Kommune, Langeland Kommune, Nordfyns Kommune, Nyborg Kommune, Odense Kommune, Svendborg Kommune og Ærø Kommune.
For liste over postnumre i kommunerne se punkt 6.
3. BUDGET FOR FYN-SPEND
Producenten skal ved ansøgning om udviklings- eller produktionsstøtte udarbejde et budget med angivelse af de udgiftsposter, som producenten tilbyder at afholde i FilmFyns område.
Budgettet for Fyn-spend kan enten udarbejdes som et selvstændigt Fyn-budget eller vises i en særskilt kolonne i det totale produktionsbudget. Det fremsendte tilbud for Fyn-spend godkendes af FilmFyn og indgår i støtteaftalen med FilmFyn. Budgettet skal anvende samme opstilling som budgettet for det totale produktionsbudget. Budgetskabeloner er tilgængelig her: http://www.filmfyn.dk/funding/skabeloner/.
Ved produktionsstøtte skal FilmFyn ved levering af Wrap Rapport, som afleveres efter optagelserne eller postproduktionen i FilmFyns område er afsluttet, modtage en kostrapport (budgetopfølgning) over Fyn-spend.
Kostrapporten skal indeholde de samme poster og budgettal, som det godkendte budget for Fyn-spend, plus eventuelt nye poster, forbruget til dato, samt estimeret eller realiseret slutresultat med forklarende note for afvigelser på mere end 10% dog ikke for afvigelser på under DKK 5.000 i forhold til det aftalte.
Budgetoverskridelser på poster i Fyn-spend, som sker ved ompostering af udgifter fra det totale produktionsbudget til Fyn-spend og som dermed øger Fyn-spend, men ikke størrelsen på det samlede totale produktionsbudget, godkendes uden betingelser.
Producenten skal på opfordring fra FilmFyn give adgang til regnskabsmateriale og bilag, der vedrører Fyn-spend.
4. REGNSKAB FOR FYN-SPEND
Regnskabet for Fyn-spend skal udarbejdes og revideres efter retningslinjerne og vilkårene i FilmFyns regnskabs- og revisionsinstruks, som er tilgængelig under Funding på FilmFyns website. Det fremgår af regnskabs- og revisionsinstruksen, at FilmFyn anvender Det Danske Filminstituts retningslinjer og instruks for regnskab og revision herunder ”Bekendtgørelse om regnskab og revision af projekt- og aktivitetstilskud fra Kulturministeriet nr. 1479 af 22/12/2014”.
I henhold til bekendtgørelsen skal der aflægges regnskab for alle støtter bevilget af FilmFyn uanset støttens størrelse. Regnskabsaflæggelse for støtte til og med 100.000 skal ikke revideres. Regnskabsaflæggelse for støtte over 100.000 kr. skal revideres.
Ved udviklings- og produktionsstøtte skal FilmFyn modtage et endeligt regnskab over Fyn-spend.
Fyn-regnskabet skal indeholde de samme poster og budgettal, som det godkendte budget for Fyn-spend, plus eventuelt nye poster, forbruget til dato, samt estimeret eller realiseret slutresultat med forklarende note for afvigelser på mere end 10% dog ikke for afvigelser på under DKK 5.000 i forhold til det aftalte.
Budgetoverskridelser på poster i Fyn-spend, som sker ved ompostering af udgifter fra det totale produktionsbudget til Fyn-spend og som dermed øger Fyn-spend men ikke størrelsen på det samlede totale produktionsbudget, godkendes uden betingelser.
Producenten skal på opfordring fra FilmFyn give adgang til regnskabsmateriale og bilag, der vedrører Fyn-spend.
5. OPGØRELSE AF FYN-SPEND
I opgørelsen af den regionale omsætning i FilmFyns område kan medtælles:
1. Udgifter til varer, faciliteter og tjenesteydelser
Udgifter til varer, faciliteter og tjenesteydelser f.eks. ophold, forplejning, billeje, benzin, udstyr, materialer, studie, lokale- og lokationsleje, kulisser, håndværkere m.v. som kan dokumenteres købt eller lejet af virksomheder i FilmFyns område kan indgå Fyn-spend.
a) Med virksomheder i FilmFyns område forstås virksomheder hvis adresse ifølge Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) er registreret i FilmFyns område [1]
b) For virksomheder i FilmFyns område, som leverer filmspecifikke[2] varer, faciliteter og ydelser til produktionen kræves det desuden, at virksomheden kan dokumentere, at de har en indehaver og/eller mindst en ansat med folkeregisteradresse i FilmFyns område, som bemander virksomheden i FilmFyns område.
Kravet kan dokumenteres på følgende måde:
- Hvis det er virksomhedens indehaver, som har folkeregisteradresse i FilmFyns område, accepteres udskrift fra CVR-registeret som dokumentation. Indehaveren skal være reel ejer og eje mindst 50% af virksomheden.
- Hvis det er mindst en af virksomhedens ansatte, som har folkeregisteradresse i FilmFyns område, accepteres en tro- og love-erklæring fra virksomheden, som overfor producenten erklærer, at kravet er opfyldt. Ansættelsesforholdet skal være relateret til virksomhedens generelle drift, men den ansatte kan også arbejde på den aktuelle produktion. Den ansatte kan være ansat som lønmodtager, eller der kan være indgået en honoreret samarbejdsaftale.
- Det er produktionens revisor som ved revision af Fyn-regnskabet kontrollerer den påkrævede dokumentation, men FilmFyn kan allerede ved ansøgning om støtte anmode producenten om at bekræfte, at der foreligger dokumentation.
- FilmFyn kan i særlige tilfælde dispensere for kravet.
c) Virksomheder i FilmFyns område, som leverer filmspecifikke [2] varer, faciliteter og ydelser til produktionen, og dermed er underlagt bemandingskravet, skal fremgå af og være markeret som fynske på den holdliste, som indgår som bilag til støtteaftalen med FilmFyn.
2. Lønninger og gager
Lønninger og gager inklusiv eventuel overtidsbetaling og skattefri rejsegodtgørelse til medarbejdere med folkeregisteradresse FilmFyns område[1] kan indgå i Fyn-spend.
3. Lønrelaterede omkostninger
Lønrelaterede omkostninger til medarbejdere med folkeregisteradresse i FilmFyns område[1] kan indgå i Fyn-spend jf. Vejledning til opgørelse af lønrelaterede omkostninger.
4. Diæter
Diæter til medarbejdere med folkeregisteradresse i FilmFyns område[1] kan indgå i Fyn-spend.
Diæter til medarbejdere, der ikke har folkeregisteradresse i FilmFyns område, kan – når diæterne udbetales som en konsekvens af og imens, der produceres i FilmFyns område – indgå i Fyn-spend.
5. 18Frames studerende
Lønninger og gager, overtidsbetaling, skattefri kørselsgodtgørelse, diæter og lønrelaterede udgifter eller faktureret løn/honorar til nuværende studerende på den uafhængige filmuddannelse 18Frames kan – uanset den studerendes folkeregisteradresse eller eventuelle virksomhedsadresse – indgå i Fyn-spend.
6. Administrationsvederlag
Administrationsvederlag kan for spillefilm, tv-serier og kort- og dokumentarfilm indgå i Fyn-spend med 7% for spillefilm og 10% for tv-serier, og kort- og dokumentarfilm af det budgetterede totale Fyn-spend eksklusiv eventuelle omkostninger til afsluttede udviklingsomkostninger, færdiggørelsesgaranti, og producentoverhead jf. FilmFyns vilkår udviklingsstøtte pkt. 2.2.4 og produktionsstøtte pkt. 3.3.4 samt Vejledning om administrationsomkostninger indeholdt i administrationsprocenten, som er tilgængelig under Funding på FilmFyns website. a) Bemærk, hvis producenten og eller co-producenten er hjemmehørende i FilmFyns område jf. pkt. 5.1.a. og 5.1.b. kan det beregnede administrationsbeløb, som er udregnet for filmens totale budget, kopieres og fuldt ud indgå i Fyn-spend.
7. Producentoverhead
Producentoverhead er kun aktuel for dokumentarfilm. Producentoverhead kan kun indgå i Fyn-spend, hvis producenten og eller co-producenten er hjemmehørende i FilmFyns område jf. pkt. 5.1.a. og 5.1.b.
Størrelsen af producentoverhead i Fyn-spend udgør det beløb, som er udregnet for filmens totale budget. Beløbet kopieres og indgår fuldt ud i Fyn-spend.
Producentoverhead beregnes med højst 5 % af de budgetterede totale produktionsomkostninger, eksklusive omkostninger til projektudvikling, administration, usikkerhedsmargin og eventuel færdiggørelsesgaranti jf. FilmFyns Vilkår pkt. 3.3.4.
8. Contingency / usikkerhedsmargin
Contingency / usikkerhedsmargin kan ikke indgå i Fyn-spend.
- Note: [1] Bopælspligt for virksomheder og enkeltpersoner i FilmFyns område er ikke et støtteberettigelses- eller tildelingskriterium, men indgår alene ved opgørelsen af, om Fyn-spend er opfyldt i det omfang, producenten har valgt at tilbyde det til FilmFyn.
- Note: [2] Ved filmspecifikke varer, faciliteter og ydelser forstås bl.a. produktionsrelateret udstyr, som kamera, lyd, lys, grip, og produktionsrelaterede faciliteter som studie, set- og dekorationsbyg, samt udlejning af freelance holdmedlemmer og postproduktionsleverancer.
6. OVERSIGT OVER POSTNUMRE PÅ FYN
Bemærk at Middelfart Kommune IKKE er en del af FilmFyns område. Spend i Middelfart Kommune kan derfor ikke medtages i Fyn-spend. Postnummersystemet er uafhængigt af kommune- og regionsgrænser, og et postnummer kan derfor forekomme i flere kommuner og regioner. Vær derfor opmærksom på de postnumre og byer, som er både inden- og udenfor FilmFyns-område f.eks. 5560 Aarup, som er beliggende i både Assens, Nordfyns og Middelfart kommuner. Vi opfordrer til at dobbelttjekke, hvilken kommune en given adresse tilhører for at sikre, at den er inden for FilmFyns område. Anvend eventuelt også websitet: https://danmarksadresser.dk/adresser-i-danmark/
7. VERSIONSHISTORIK
Version 1 af 5. april 2019: Version 1 af nærværende dokument kan hentes her.
Version 2 af 26. august 2019: Version 2 af nærværende dokument kan hentes her.
Opdatering med præcisering af hvordan vilkåret vedr. en indehaver og/eller mindst en ansat med folkeregisteradresse i FilmFyns område skal forstås og kan dokumenteres. Det præciseres, at vilkåret kun gælder for filmspecifikke virksomheder, at den ansatte skal bemande virksomheden, at dokumentationen kan ske med en tro- og love-erklæring på, at den pågældende virksomhed/leverandør lever op til vilkåret, og at FilmFyn i særlige tilfælde kan dispensere fra vilkåret. Præciseringen udtrykker den linje som FilmFyn tidligere har meldt ud mundtligt ved konkrete forespørgsler. Den skriftlige præcisering skal sikre, at vilkåret bliver dokumenteret og efterprøvet ensartet og i tråd med hensigten ved opgørelse og revision af Fyn-spend.
Version 3 af 28. november 2019: Version 2 af nærværende dokument kan hentes her.
I punkt 5, Opgørelse af Fyn-spend er der tilføjet muligheden for at medtælle diæter til medarbejdere, der ikke har folkeregisteradresse i FilmFyns område, når diæterne udbetales som en konsekvens af og imens. der produceres i FilmFyns område.
Version 4 af 1. juli 2020. Gældende
I punkt 5.6.a. er der tilføjet specifikation af, hvordan administrationsvederlag kan indgå i Fyn-spend, hvis producenten er hjemmehørende i FilmFyns område.
I punkt 5.7. er der tilføjet specifikation af, hvordan producentoverhead ved produktion af dokumentarfilm kan indgå i Fyn-spend, hvis producenten er hjemmehørende i FilmFyns område.
(Senest opdateret 1. juli 2020)
FIND FYNSKE FILMRESSOURCER
FilmFyn Databasen har primært til formål at synliggøre fynske filmressourcer i form af freelance filmarbejdere, skuespillere og filmspecifikke virksomheder over for film- og tv-producenter, der søger om støtte fra FilmFyn og skal budgettere med udgifter i FilmFyns område (der består af alle fynske kommuner undtagen Middelfart).
FilmFyn Databasen har i udgangspunkt samme kategorier som DFI-bogen.
Som bruger af databasen er det muligt at søge på:
- Funktion (faggrupper eller firmaer)
- Erfaringsniveau (firma, erfaren, trainee, praktikant)
- FilmFyn kommune
- Navn/fritekst
- Titler på produktioner i medlemmernes filmografi
VEJLEDNING OM ADMINISTRATIONSBIDRAG
Administrationsomkostninger Indeholdt I Administrationsprocenten
FilmFyn følger Det Danske Filminstituts vejledning til opgørelse af administrationsomkostninger.
Administrationsvederlag kan indgå med 7% for spillefilm og 10% for tv-fiktion og kort- og dokumentarfilm af det totale Fyn-spend eksklusive eventuelle omkostninger til afsluttede udviklingsomkostninger, færdiggørelsesgaranti og producenthonorar/overhead jf. FilmFyns vilkår udviklingsstøtte pkt. 2.2.4 og produktionsstøtte pkt. 3.3.4.
Bemærk, hvis producenten og eller co-producenten er hjemmehørende i FilmFyns område jf. pkt. 5.1.a. og 5.1.b. kan det beregnede administrationsbeløb, som er udregnet for filmens totale budget, kopieres og fuldt ud indgå i Fyn-spend.
LØNNINGER
FilmFyn anvender DFI’s vejledning til eksterne og interne lønninger.
Vejledningen indeholder retningslinjerne for beregning af og dokumentation for henholdsvis de budgetterede og de faktisk afholdte eksterne og interne lønninger, som skal overholdes for, at Filminstituttet og FilmFyn kan godkende budget og regnskab.
I denne vejledning om eksterne og interne lønninger beskrives, hvordan man i budget og regnskab skal medtage eksterne og interne lønninger.
Eksterne lønninger er løn til freelance ansatte og interne lønninger er løn til fastansatte medarbejdere.
I det budget, som indsendes med ansøgningen om støtte, skal den forventede løn til eksterne og interne lønninger anføres, og i regnskaberne for det støttede projekt skal den faktisk afholdte udgift til lønninger medtages.
For så vidt angår interne lønninger er det væsentlig at være opmærksom på, at det er et krav, at opgørelsen af interne lønninger fremgår af en separat note i både budget og regnskab.
De retningslinjer, der er fastsat for beregning af og dokumentation for de budgetterede eksterne og interne lønninger, retter sig mod ansøger og støttemodtager.
Mens de retningslinjerne, der er fastsat for beregning af og dokumentation for de faktisk afholdte eksterne og interne lønninger, retter sig mod støttemodtager for så vidt angår bogføringen og aflæggelsen af regnskabet for projektet, og de retter sig mod revisor for så vidt angår revisionen af det aflagte regnskab for projektet.
Hent DFIs vejledning her: Opgørelse af eksterne og interne lønninger
VEJLEDNING TIL OPGØRELSE AF LØNRELATEREDE OMKOSTNINGER
FilmFyn anvender DFIs retningslinjer til opgørelse af lønrelaterede omkostninger pr. 1. april 2020. Kopieret ind herunder fra DFIs hjemmeside: https://www.dfi.dk/branche-og-stoette/lonrelaterede-omkostninger
LØNRELATEREDE OMKOSTNINGER
Lønrelaterede omkostninger er de udgifter, som producenten har ved at ansætte filmarbejdere ud over lønnen.
Lønrelaterede omkostninger indeholder følgende elementer: feriepenge, pension, første og anden ledighedsdag, ATP samt FAFs helligdagsfond og B.E.T.A. -puljen.
I filmens regnskab kan de lønrelaterede omkostninger opgøres som de faktiske omkostninger eller samlet som en procentuel beregning på grundlag af realiserede udbetalte gager og lønninger, hvor producenten er pligtig til at afregne lønrelaterede omkostninger.
DFI accepterer følgende procentsatser ved beregningen af de lønrelaterede omkostninger:
- Fiktion 25% (tidligere, før 31/3-2020: 23%)
- Dokumentarfilm 22% (tidligere, før 31/3-2020: 21%)
- Kortfilm 22% (tidligere, før 31/3-2020: 21%)
For skuespillergage og -løn accepteres 15%, idet der ikke skal betales pensionsbidrag ifølge de nuværende overenskomster.
Faktureret løn uden yderligere lønrelaterede omkostninger kan ikke indgå i beregningsgrundlaget, men vær obs på, at i forbindelse med aflæggelse af regnskab skal disse også fremgå af oversigten, så alle lønomkostninger kan afstemmes direkte i forhold til regnskabsnoter.
Der kan altid i stedet for ovenstående procenter afregnes faktiske afholdte omkostninger.
Det Danske Filminstituts skabelon for opgørelse af lønrelaterede omkostninger kan hentes her: https://www.dfi.dk/branche-og-stoette/lonrelaterede-omkostninger
(Senest opdateret 1. april 2020)
KRAV TIL PR / MARKEDSFØRING
Så snart der er indgået kontrakt mellem producenten og FilmFyn, offentliggøres projektet på FilmFyns støttetildelingsoversigt og en række krav til PR og markedsføring træder i kraft, herunder offentliggørelse af FilmFyns investering i projektet, set-besøg under optagelserne og en særlig fynsk gallapremiere.
I et samarbejde med FilmFyn skal producenten arbejde for at skabe PR og synlighed omkring projektet og FilmFyns investering i projektet over for FilmFyns interessenter. Herudover skal det aftales, på hvilken måde FilmFyns engagement kan promoveres nationalt. For at sikre den størst mulige synergi omkring markedsføring af projektet skal producenten informere broadcaster, distributør og andre relevante parter om FilmFyns krav til PR og synlighed, som beskrevet herunder og i kontrakt.
OFFENTLIGGØRELSE OG PRESSE UNDER OPTAGELSER I FILMFYNS OMRÅDE
Ved tidspunktet for underskrift af kontrakt offentliggøres projektets stamdata og FilmFyns støttebeløb på FilmFyns støttetildelingsoversigt. Herefter udsender FilmFyn i samråd med producenten en pressemeddelelse, der offentliggør projektet nærmere og annoncerer optagestart i FilmFyns område. FilmFyn og producenten samarbejder ligeledes om løbende presse i forbindelse med castings eller andre relevante emner i relation til FilmFyns område.
SET-BESØG UNDER PRODUKTIONEN I FILMFYNS OMRÅDE
Et eller flere set-besøg for lokal og national presse samt andre FilmFyn-interessenter i forbindelse med optagelserne i FilmFyns område. FilmFyn arrangerer i samråd med producenten set-besøgene. Producenten dækker omkostninger forbundet med deltagelsen af repræsentanter fra projektet. FilmFyn afholder øvrige omkostninger.
LØBENDE AFLEVERING AF PR-MATERIALE M.M.
FilmFyn har ret til at offentliggøre alle oplysninger om filmen i forbindelse med FilmFyns informations- og pressearbejde, medmindre andet er skriftligt aftalt med støttemodtager eller følger af lovgivning.
Producentens skal løbende levere nedenstående materiale vederlagsfrit og til fri brug for FilmFyn:
- Teasere / trailere
- Klip fra filmen/serien (EPK)
- Plakat og/eller andet artwork som digitale filer, samt 5 stk. fysiske plakater, som fremsendes i forbindelse med FilmFyns gallapremiere
- Filmen/seriens pressefotos*
- Bag-om-billeder fra optagelserne i FilmFyns område*
- 5 stk. DVD eller anden form for digital kopi af filmen/serien som en del af endeligt afleveringsmateriale
*Alle billeder skal afleveres med krediteringsangivelse af fotografen, angivelse af afbillede personer og filmens titel.
Støttemodtager er forpligtet til at indgå aftale med de relevante rettighedshavere og medvirkende, der sikrer, at FilmFyn frit og uden begrænsninger kan udnytte rettigheder til den færdige produktion, som beskrevet i FilmFyns vilkår.
OBS: Ved aflevering af regnskab og endelig rateudbetaling er det producentens ansvar at sikre sig og oplyse FilmFyn om, at alle materialer fra ovenstående liste er afleveret til FilmFyn.
GALLAPREMIERE I FILMFYNS OMRÅDE
Deltagelse af producent, instruktør, skuespillere eller andre for filmen/serien profilerede personer til en eksklusiv gallapremiere i FilmFyns område, hvor FilmFyn har mulighed for at invitere en række centrale personer; politikere, fynske filmfolk, leverandører, statister o.a. samarbejdspartnere. Gallapremieren i FilmFyns område skal finde sted før enhver anden offentlig visning af filmen/serien i Danmark, eksempelvis visning i Biografklub Danmark, presseture i landets biografer og andre offentlige rum eller andre særlige galla- og forpremierer. Producenten leverer filmen/serien til visning og en oversigt over fynske holdmedlemmer, leverandører, statister m.v., som skal inviteres med til gallapremieren. FilmFyn arrangerer i samråd med producenten eventen. Producenten dækker omkostninger forbundet med deltagelsen af repræsentanterne fra projektet samt levering af filmen/serien. FilmFyn afholder øvrige omkostninger.
PRÆSENTATION AF PROJEKTET OG TANKERNE BAG
FilmFyn har mulighed for i samråd med producenten at arrangere en præsentation af projektet og tankerne bag med projektets producent, instruktør, skuespiller eller andre for projektet profilerede personer. Producenten dækker omkostninger forbundet med deltagelsen af repræsentanter fra projektet. FilmFyn afholder øvrige omkostninger.
ANDRE AFLEDTE EFFEKTER OG SYNLIGHEDSSKABENDE AKTIVITETER
I det omfang det er muligt skal producenten efter forudgående aftale med FilmFyn bidrage positivt til aktiviteter, som har til formål at gavne udviklingen af det fynske filmmiljø og skabe størst mulig lokalt forankret synlighed omkring projektet og FilmFyns investering i projektet.
Andre afledte samarbejder/aktiviteter kan eksempelvis være, men er ikke begrænset til, at producenten indgår for produktionen relevante samarbejder med fynske filmuddannelsestilbud, muliggør at kulisser og kostumer fra projektet kan bevares og/eller udstilles af lokale aktører på Fyn og stiller eventuelt egenproducerede bag-om-videoklip fra produktionen til rådighed for FilmFyn vederlagsfrit og uden tidsbegrænsning.
Alle eventuelle afledte aktiviteter planlægges i samråd mellem FilmFyn og producenten. Alt materiale, der indeholder rettighedsbærende elementer fra projektet, skal godkendes af producenten inden brug.
KREDITERING
Jf. FilmFyns vilkår skal det fremgå af projektets fortekster, at projektet er produceret med støtte fra FilmFyn og FilmFyns logo skal anvendes, medmindre andet af kunstneriske grunde er aftalt mellem producenten og FilmFyn. I filmens krediteringstekster (rulletekster) og i alt PR- og reklamemateriale skal det ligeledes fremgå, at projektet er produceret med støtte fra FilmFyn v/Klaus Hansen ligesom FilmFyns logo skal anføres. Udformningen af krediteringstekster (rulletekster), PR- og reklamemateriale mv., der vedrører FilmFyn, skal forhåndsgodkendes af FilmFyn.
FILMFYNS LOGO
FilmFyns logo kan hentes her
FILMFYNS PR-KONTAKTPERSON
For nærmere aftale omkring PR, events/aktiviteter og pressearbejde kontakt:
Kommunikationskoordinator Cecilie Kallesøe, cecilie@filmfyn.dk , mobil: 5387 1762
(Senest opdateret 5. april 2019)
FILMFYNS REGNSKABS- OG REVISIONSINSTRUKS
FilmFyn anvender DFIs retningslinjer og instruks for regnskab og revision. Tekst fra DFIs hjemmeside er kopieret ind herunder.
REVISIONSINSTRUKS
Ved revision af regnskab for projekter støttet af FilmFyn anvendes Bekendtgørelse om regnskab og revision af projekt- og aktivitetstilskud fra Kulturministeriet nr. 1479 af 22/12/2014.
I henhold til bekendtgørelsen skal der aflægges regnskab for alle støtter bevilget af FilmFyn uanset støttens størrelse.
REGNSKABSAFLÆGGELSE FOR STØTTE TIL OG MED 100.000 KR
Fra DFIs hjemmeside https://www.dfi.dk/branche-og-stoette/regnskabsaflaeggelse-mindre-end-eller-lig-med-100
Nedenstående viser i hovedtræk, hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med udarbejdelse af regnskabet:
- Regnskab for støtte til og med 100.000 kr. skal ikke revideres.
- Regnskabet skal udarbejdes i overensstemmelse med den til enhver tid gældende bekendtgørelse for området samt de vilkår, der er gældende for støtten, og som fremgår af kontrakten.
- Regnskabet skal indeholde en specifikation af de afholdte omkostninger samt af indtægter, der har begrænset omkostningerne. Specifikationen med omkostninger skal indeholde de samme poster, som det godkendte budget, og budgettallene skal anføres til sammenligning.
- Regnskabet skal endvidere indeholde en endelig finansieringsoversigt.
- Regnskabet skal indeholde en underskrevet beretning fra støttemodtager, hvori der tilkendegives, at støtten er blevet anvendt i overensstemmelse med kravene i tilsagnsbrevet og til formålet.
- Regnskabet skal indeholde en redegørelse for afvigelser fra det godkendte budgets hovedposter, som afviger mere end +/-10%, dog ikke for afvigelser på under DKK 5.000. Såfremt det samlede godkendte budget er overskredet, skal det endelige regnskab under alle omstændigheder indeholde en redegørelse for overskridelsen.
- Hvis støtten udelukkende er ydet til manuskriptudarbejdelse eller udvikling, som udarbejdes af én person, udgør henholdsvis manuskriptkontrakt eller anden tilsvarende skriftlig dokumentation, støttemodtagers aflæggelse af regnskab for projektet. Der skal dog stadig udarbejdes og underskrives en beretning fra støttemodtager.
Ovenstående liste er kun en vejledning og er ikke udtømmende. Det er støttemodtagerens ansvar, at regnskabet følger alle krav i bekendtgørelsen, tilsagn og støttevilkår.
REGNSKABSAFLÆGGELSE FOR STØTTE PÅ MERE END 100.000 KR
Fra DFIs hjemmeside https://www.dfi.dk/branche-og-stoette/regnskabsaflaeggelse-mere-end-100
Nedenstående viser i hovedtræk, hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med udarbejdelse af regnskabet.
- Regnskab for støtte på mere end 100.000 kr. skal være revideret af en statsautoriseret eller registreret revisor eller af et revisionsorgan, der udfører revision for kommuner eller regioner.
- Revisionen af regnskabet skal foretages i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, således som dette begreb er fastlagt i § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
- Regnskabet skal udarbejdes i overensstemmelse med den til enhver tid gældende bekendtgørelse for området samt de vilkår, der er gældende for støtten, og som fremgår af tilsagnet.
- Regnskabet skal indeholde samme poster som det godkendte budget, og budgettallene skal anføres til sammenligning.
- Regnskabet skal indeholde en specifikation af de afholdte omkostninger samt af eventuelle indtægter, der har begrænset omkostningerne.
- Regnskabet skal endvidere indeholde en balance, hvoraf endelig finansieringsoversigt skal fremgå.
- Regnskabet skal indeholde en revisorattesteret oversigt over beregninger af de lønrelaterede omkostninger, hvis dette er en post i regnskabet.
- Regnskabet skal indeholde en underskrevet beretning fra støttemodtager, hvori der tilkendegives, at støtten er blevet anvendt i overensstemmelse med kravene i tilsagnsbrevet og til formålet.
- Regnskabet skal indeholde en redegørelse for afvigelser fra det godkendte budgets hovedposter, som afviger mere end +/-10%, dog ikke for afvigelser på under DKK 5.000. Såfremt det samlede godkendte budget er overskredet, skal det endelige regnskab under alle omstændigheder indeholde en redegørelse for overskridelsen.
- Revisorens kvittering på alle sider i regnskabet, så det er tydeligt, at netop dét indsendte regnskab, er det reviderede. Alternativt kan det indsendes med limryg (ved revideret regnskab).
- Regnskabet skal vedlægges en revisionsberetning (protokollat) om udført forvaltningsrevision (vurdering og konklusion af sparsommelighed, effektivitet og produktivitet).
Ovenstående liste er kun en vejledning og er ikke udtømmende. Det er støttemodtagerens og dennes revisors ansvar, at regnskabet følger alle krav i bekendtgørelsen, tilsagn og støttevilkår.
HENT OGSÅ:
– Eksempel på balance
– Tjekliste for regnskabsudarbejdelse
på DFIs hjemmeside https://www.dfi.dk/branche-og-stoette/regnskabsaflaeggelse-mere-end-100 samt https://www.dfi.dk/branche-og-stoette/regnskabsaflaeggelse-mindre-end-eller-lig-med-100
(Senest opdateret 5. april 2019)
EN TRYG OG VÆRDIG ARBEJDSKULTUR I FILM- TV- OG SCENEKUNSTBRANCHEN
Nu trækker vi en Streg i Sandet! Vi vil have en tryg og værdig arbejdskultur i film- tv- og scenekunstbranchen.
DET ER LEDELSENS ANSVAR OG EN FÆLLES OPGAVE
Det er arbejdsgiverens ansvar at sikre et godt arbejdsmiljø, men det er samtidig en opgave, som kun kan løses i fællesskab mellem arbejdsgivere og ansatte. Arbejdskulturen er vi sammen om at skabe.
Derfor har en række organisationer udviklet en handleguide med konkrete værktøjer til, hvordan man griber ind overfor grænseoverskridende adfærd i film-, tv-, og scenekunst:
- GRIB IND:forsøg roligt at afbryde situationen uden at skærpe konflikten
- HENT HJÆLP:hvis du ikke selv kan gribe ind, så bed om hjælp hos nogle, som kan
- FØLG OP:fortæl de involverede, hvordan du oplevede situationen
Handleguiden retter sig til alle jer, der har et udvidet ansvar i branchen. Det gælder både arbejdsgivere, ledere, arbejdsmiljørepræsentanter, tillidsrepræsentanter, producere og instruktører. I har initiativpligten og et særligt ansvar for arbejdsmiljøet, og I har en essentiel rolle i at sikre en norm i branchen om, at vi alle griber ind for at passe på hinanden.
ALLE KAN GØRE NOGET!
Et af de store problemer i branchen er, at ikke alle ved, hvem de kan henvende sig til, hvis de har oplevet en grænseoverskridende situation og gerne vil rådgives eller have hjælp. Derfor har vi, i tillæg til handleguiden, lavet et handout ’Her trækker vi en streg i sandet’. Det kan uddeles både fysisk og digitalt, og det egner sig også til at printe ud og hænge op ude på arbejdspladsen, produktionen, backstage, i sminken, osv.
Som arbejdsgiver, leder, tillidsrepræsentant eller lignende kan du være med til at skabe en tryg og værdig arbejdskultur ved at uddele ’Her trækker vi en streg i sandet’. Ved at uddele handoutet sørger du for, at alle på jeres arbejdsplads kender mulighederne for at gribe ind, hente hjælp eller følge op senere, hvis der opleves grænseoverskridende adfærd.
AMBASSADØR FOR STREGEN I SANDET
“Vi har i flere år arbejdet hen imod en sund og sikker arbejdskultur i filmbranchen. Det er et skridt på vejen, men er ikke nok når FilmFyn kræver at ansøgere har en politik for at forebygge og behandle krænkelser og mobning på produktionerne. Alle skal være med – fra yngste runner til de gamle og erfarne foran og bag kameraet. Stregen i Sandet er et vigtigt værktøj til at nå målet. Både fordi der står så mange organisationer bag, og fordi så mange gode branchefolk bakker op. Handling skaber forvandling.”
Klaus Hansen, Direktør FilmFyn og ambassadør for Stregen i Sandet.
HVAD KAN LEDERE GØRE?
- FORMULER EN POLITIK FOR EN TRYG ARBEJDSKULTUR, hvor I gør det klart, hvad det er for en kultur eller et arbejdsmiljø, I ønsker, og understreg at krænkelser, seksuel chikane, mobning og magtmisbrug ikke tolereres.
- GØR DET NATURLIGT AT TALE OM DEN ADFÆRD, I ØNSKER.Du kan forebygge ved at indarbejde budskaber om jeres forventninger i de eksisterende møder, læseprøver, holdmøder og evalueringer. Produktionsstarten er et godt tidspunkt at italesætte normer i arbejdskulturen, fordi kulturen især formes i starten af et samarbejde.
- GØR DET KLART, HVOR DEN ENKELTE KAN SØGE HJÆLP OG STØTTE, hvis der opstår problemer i arbejdsmiljøet. Sørg for, at der er personer at henvende sig til, hvis man ønsker råd og sparring, men også hvis man ønsker støtte i en konflikt eller alvorlig sag.
HVAD KAN ANSATTE GØRE?
Vi opfordrer alle til at handle – både hvis du selv oplever krænkelser eller er vidne til dem!
- FIND UD AF, HVOR DU SKAL HENVENDE DIG, hvis du får brug for hjælp i en konkret sag.
- GRIB IND, SØG HJÆLP OG FØLG OP, hvis du oplever grænseoverskridende handlinger.
- HOLD FOKUS PÅ SAGEN ELLER DEN KONKRETE HÆNDELSE FREM FOR PERSONEN, hvis du oplever, at en konflikt eskalerer.
Læs mere på www.stregenisandet.dk.